„Черният лебед“ Насим Никалъс Талеб

401227

След прочита на „Черният лебед“ („ИнфоДАР“, 2011) дълго мислих и се взирах в себе си, за да открия отправната точка от която наблюдавам и анализирам света, Талеб ме завъртя на 180 градуса и разлюля всичко, което преди ми се струваше здраво и стабилно, накара ме да погледна нещата от друг ъгъл и да видя различна перспектива на света, книгата ме накара да мисля по друг начин и трескаво да се оглеждам за сиви лебеди.

Понякога си мислех с тъга за днешното време и съжалявах, че няма съвременни мислители и философи, които да те вдъхновяват и точно в този момент откривам личност като Талеб, наш съвременник с такава ерудиция и мащаб на мисълта, че те помита. Прекрасно е че има такива хора – както изтърканата фраза гласи, че който търси намира и при мен се получи така, забелязала съм, че когато силно искам нещо и тръгна в определена посока по пътя започвам да срещам точните хора, които ме образоват и вдъхновяват да продължавам да търся и да се развивам.

Талеб определя себе си като съвременен философ, има много различна от моята гледна точка, но има дарбата да ти покаже света през неговите очи, разширява възприятията ти и започваш да виждаш света по-пълно, все едно досега си живял в двуизмерен свят и изведнъж осъзнаваш, че има не само трето, но и четвърто измерение – действа ти като експлозия на възприятията.

Мисля да спра до тук с описанието на въздействието, което ми оказа книгата и за кратко да дам думата на автора:

…противоотровата ми срещу черните лебеди е точно тази – да не превръщам мисленето си в стока. Но отвъд избягването да бъдем глупаци този подход се поставя в услуга на своеобразен протокол относно това как да действаме – не как да мислим, а как да конвертираме познанието в действие и да преценим кое познание си заслужава.

Когато вършиш това, което проповядваш, успешно или не, чувстваш по-голямо безразличие и устойчивост към мнението на хората, повече свобода, повече реалност.“

В заключение ще кажа, че книгата не е от лесните, има няколко глави, които са за специалисти по икономика и като цяло стилът е на малко по-високо ниво, но това не бива да ви спира, приемете го като предизвикателство, в края на което ще сте натрупали ценни знания и ще сте се докоснали до един красив ум.

9780141034591

Вашият коментар

