„Пътуване по посока на сянката“ Яна Букова

14184359_10209183082086093_6225608871488314449_n

Започвам ревюто с едно признание, а то е че като цяло отбягвам да чета български автори, особено съвременни. И не, не защото, не вярвам в техния талант или възможности, а точно обратното, понеже ужасно се страхувам да не ме разочароват. Незнайно защо особено държа да ги харесам, иска ми се всички да са като Георги Господинов и Стефан Цанев, затова и не посягам често към тях. Истината е че имах няколко неприятни срещи с доста попрехвалени писатели и от тогава много внимавам какво взимам в ръцете си…
Започнах моето пътуване по посока на сянката в разгара на лятото, отне ми няколко дни да го завърша и Яна Букова се настани трайно сред любимите ми български автори. Ами какво да ви кажа за книгата – прочетете я!
Първо, изобщо не очаквах, че историите ще ме захвърлят в „онези години“, действието се развива през хиляда осемстотин и някоя си година по нашите земи. Незнайно защо бях останала с впечатлението, че нещата ще се случват в наши дни. Това беше първата ми изненада, втората беше, че ме завъртя една луда история, която здраво ме омота преди да ме изхвърли капнала от емоции и почуда, нетърпелива да скоча с главата надолу в следващия водовъртеж от истории.
Всяка глава от книгата разказва един живот, от началото до края, без излишни сантименталности и преструвки, все едно баба ми ми разказва историята на някой си човек от селото – така стоят нещата и толкоз. Дали ти харесва или не, какво си мислиш и колко си шокиран това си е твоя работа – историята е такава и точка.
Изключително добре построена книга, защото макар и напълно завършени историите на героите са преплетени и то съдбовно, направо тръпки да те побият – страхотно!
Четеш и се дивиш как нещата се напасват и всичко си идва на мястото. През колко очи може да се види живота и с колко гласове да се разкаже.
Яна Букова с лекота ни потапя в онова време където митове, легенди, приказки и истини са толкова здраво овързани, че няма как да различиш кое какво е. Толкова са ни познати всички герои от фолклора и изобщо от нашата си история, че няма как да не чувстваш близост с всеки един от тях.
Другото което ме очарова беше хуморът, който извираше от най-неочаквани места, не веднъж избухвах в смях, а това някой да ти разкаже наистина добра история и да ти я поднесе с точната доза чувство за хумор е голяма рядкост, по това се познават добрите разказвачи, а Яна Букова е точно такава.
А думите, с които са описани всички истории, ах, думите! Дори и нищо друго да не ви допадне, то този език ще ви омагьоса и плени от първата дума до последното изречение. Не мисля че съм чела по-красиво лееща се реч, това богатство и колоритност на езика направо ме отвя.

“ …и така се събуди в една неделя, която започна накриво. Първо с някакви птици ,които крещяха, невидими сред листата на дърветата, едни и същи непонятни думи като имена, изречени наопаки. С животни, които се инатяха, запираха се или внезапно се извръщаха и си показваха зъбите. С множество псувни по нанагорнищата и опаки светкавични шамари по бузите на деца, които не ги заслужаваха…Така чаши се чупеха на добро и сол се разсипваше на лошо…
Има дни, е казано от мъдреца, които хвърчат нависоко, има дни, които ходят по земята, но се пази от дните, неподвижни като камъни.
… носеше в наследство не едно от качествата, определящи предците му – методично упорство например и не по-малко методично любопитство, но при него се развиваха все някак обиколно, отклонявайки се от каквато да е цел. Последното обяснява факта, че въпреки любовта си към географията и познанията си върху старите карти успя да се загуби навътре в сушата в страни, чиято действителност беше толкова несигурна, така люлееща се между крайности и сменяща течението си, че, стъпвайки по пътищата им, усвои разкрачената походка на мояците…“

Благодарна съм на всички, които горещо ми препоръчаха „Пътуване по посока на сянката“ на Яна Букова (Изд. „Жанет 45“, 2014г.), сега аз на свой ред я препоръчвам на всичките си познати.

Прочетете я, ще ви омагьоса!

Вашият коментар

