„Тангото на старата гвардия“ Артуро Перес-Реверте

16142776_10210513896115612_6003098637295694632_n

Току-що завърших книгата и още съм под силното й въздействие, в мен бушуват толкова противоречиви чувства и объркани мисли, но все пак ще се опитам част от тях да подредя тук.

Първо да отбележа, че това беше първата ми среща с автора, който ми беше препоръчван горещо от толкова много хора, че се чувствах леко гузна, че до този момент не съм го чела. Спрях се на „Тангото на старата гвардия“ (Изд. Еднорог, 2015г.), защото заглавието веднага ме грабна, макар и корицата да не ми е от любимите.

Прочита на книгата за мен беше изключително странно на моменти шизофренично преживяване, защото през цялото време умът и сърцето ми водеха люта битка, която в края на краищата беше категорично спечелена от сърцето.

Не се сещам за друг случай, в който да съм имала такъв конфликт между разум и чувства, всичко се корени в това, че героите ми бяха изключително чужди. Ако трябваше да говоря с разума бих казала, че цялата история може да се разкаже с пет изречения, героите са изключително повърхностни личности, напълно заслужават съдбата си и точка. Но защо тогава не можех да се отлепя от книгата и буквално отворех ли я, тя ме поглъщаше и ме караше напълно да забравя всичко около себе си. Защо толкова се вълнувах какво е станало и какво ще се случи на тези суетни герои, които уж не ми бяха никак симпатични. Как така се случи, че точно те влязоха в съня ми и ме вълнуваха толкова много, признавам си нямам разумно обяснение на всичко това. Това е книга, която се чувства и минава през сърцето, всякакъв опит да се обяснят логично нещата е обречен на провал.

Сега вече знам, защо толкова ми хвалеха Реверте, той наистина успява да те пренесе в един друг свят и да те накара да го почувстваш със сетивата си, да видиш блясъка в очите на Макс, да усетиш парфюма на Меча, да чуеш мелодията на танца в който са се понесли, да станеш свидетел на секундата, в която се ражда любовта, в която времето за тях застива завинаги в този един-единствен миг, преди който не е имало живот и след който нищо няма да има значение.

Неописуема е цялата атмосфера, която те поглъща, всичко е толкова истинско, отнасяме се в едни бляскави години между двете войни, когато животът е бил спокоен и бляскав. Виждаме как е живял каймакът на обществото по онова време, колко свободен и лесен живот ти осигуряват парите и колко изкушаващ е този живот за тези, които ги нямат. Колко е примамливо да се втурнеш в преследване на такъв живот и какво ти струва, за да успееш да се слееш с тези хора. И въпреки всички усилия, които полагаш винаги нещо ще липсва, едно мъничко парченце няма да пасва и никога няма да можеш да станеш истинска част от това общество.

Историята проследява тези бляскави години и периода след края на Втората световна война и въпреки, че сме добре защитени в средиземноморски курорти и виждаме последиците през похлупака на лукса, все пак и тук нещата са се променили, времето и хората са станали далеч по-различни. Тъжно е когато виждаш края на една епоха и особено, как този край се отразява на хората, които са неспособни да се адаптират към съвремието.

Тъжно е също и цялата тази суета и неспособност да приемеш живота в цялост, да не можеш да остарееш и да се радваш на всеки етап от живота си. Това страдание по фалшивия блясък и красота, това ли е съдбата на нещастните остаряващи красавци, чийто ценности са толкова повърхностни. Да не можеш да гледаш остарелия си образ в огледалото да се самосъжаляваш, че си загубил красотата си, да си напълно неспособен да видиш хубавата страна на това, че си достигнал до тези години… Това ще си остане напълно неразбираемо за мен, тази обреченост, която изпитваш на 60 години, това вкопчване в миналото, тази мания за младост, всичко това ме накара искрено да съжаля Макс, който не е успял да съзрее и да приеме себе си и времето, в което живее. И въпреки, че не можах да го разбера, някак си през цялото време съпреживявах драмите му и истински усещах болката му.

Книгата е прекрасна, казвам го без грам колебание, има толкова много причини поради, които да я прочетете, ще ви заведе на наистина красиви места и ще ви покаже един бляскав свят, който някога е съществувал и който вече можем да намерим само в хубавите книги.

Препоръчвам!

16114886_10210513891915507_8063540140734522059_n

Вашият коментар

