„Вила с басейн“ Херман Кох

Започнах „Вила с басейн“ на Херман Кох (ИК „Колибри“ 2014) в началото на месеца, от много време очаквах срещата си с Кох и реших, че началото на лятото е перфектния момент за запознанството ни.

Уви началото не беше никак лесно, не мога да си обясня защо, но до средата на книгата четенето си беше голяма мъка, опитвах се да го преодолея, очаквайки онзи момент, за който авторът навсякъде намекваше, за „повратния миг“ и т.н., но не очаквах че от него ме делят цели 180 страници локуми и подробно описани на никому ненужни разказчета. С една дума нещата не потръгнаха гладко, може би това е и причината толкова бавно да ми върви, четях и то с мъка по няколко страници вечер, които ме приспиваха по-бързо от всичко друго. И така до сто и осемдесета страница, когато събитията започнаха най-накрая да се случват и то с доста забързано темпо. Изведнъж ми стана ясно защо нещата се влачеха до сега, а именно, за да се постигне онзи „уау“ ефект на неочакван обрат или нещо такова, но някак си самият похват ми се стори прозрачен и до края не успях да се отърся от чувството, че авторът си пише по някаква зададена структура и текстът до някаква степен е пълнеж на този шаблон, който не е точно по мярката на разказа. Затова и това изкуствено разтеглено и натъпкано на места с откровено отегчителни подробности начало (ако можем да наречем начало първите 180 страници), за да ни унесе и нищо неподозиращи да ни хвърли „в дълбокото“, за съжаление на мен не ми подейства по този начин. Разбира се логиката ми стана ясна и защо е било нужно всичко това, но когато структурата на текста изпъкне над историята и характерите на героите, явно нещо не е както трябва някъде.

Другият ми проблем бяха героите в книгата, може би тук трябва да спомена, че ни разказва Марк – семейният лекар, който свидетелства за случилото се. Той ни запознава с всички останали и за своите възприятия за станалото, още в самото начало, трябва да разберем, че той не е много добър човек и трябва да ни стане неприятен, поне в началото, после сигурно трябваше да започнем да му симпатизираме, поне така явно беше замислено, но и тук не ми се случиха нещата. Не му вярвах, не ми беше истински, като и всички останали впрочем, някак си прекалено измислени ми бяха. Единственият по-ярък образ за мен беше Стенли и най-добрата сцена, която между другото нямаше почти нищо общо с цялата история и впоследствие се запитах, защо изобщо глава 25 беше поместена в книгата беше пътуването на Марк и Стенли с колата до плажа, за мен това спокойно можеше да бъде отделен разказ в сборник и сам по себе си щеше да е много добър, но тук на фона на всичко останало се губеше.

Всъщност, за да не бъда толкова негативна ще кажа, че имаше и добри моменти в книгата, интересен беше и професор Херцъл и неговите разсъждения за еволюцията и за човешкия род. Истината е че има много добри моменти и са засегнати сериозни теми, но просто не бяха структурирани, някак си добрите идеи бяха само нахвърляни без да се доразвият и вместо да се задълбочи на места разказа се пускаше по течението с най-малко съпротивление. Точно това за мен беше и най-дразнещото, защото виждах, че авторът разполага с необходимите средства за да създаде един истински шедьовър, а именно талант и добри идеи, но някак си незнайно защо не са му се получили нещата.

Има и още един чисто субективен момент, който повлия отрицателно, а именно огромните ми очаквания към Кох, толкова ми беше препоръчван и хвален, от хора, чието мнение винаги взимам под внимание, че бях убедена, че ще ми допадне, но за съжаление тук очакванията ми доста се разминаха с реалността.

Въпреки тази незадоволителна първа среща любопитството ми към автора е изострено и съм решена съвсем скоро да му дам втори шанс.

19399290_10211985612787609_1844038378402015106_n

Вашият коментар

